Terapia przez zabawę, czyli jak leczyć zaburzenia integracji sensorycznej
Terapia poprzez zabawę – tak popularnie nazywa się metodę leczenia zaburzeń integracji sensorycznej. Dla osiągnięcia lepszych efektów często wspiera się ją, wykorzystując dodatkowe akcesoria terapeutyczne, np. kołdry obciążeniowe.
Zaburzenia integracji sensorycznej polegają na niepoprawnym odbiorze bodźców zewnętrznych. U ich podłoża nie leżą nieprawidłowości w działaniu zmysłów, a dysfunkcje układu nerwowego. Mogą one się pojawić na skutek zmian genetycznych, podczas ciąży, porodu lub w wyniku dostarczania nieodpowiedniej ilości wrażeń w początkowych miesiącach życia dziecka.
Integracja sensoryczna rozwija się do siódmego roku życia. Jej dysfunkcje daje się zauważyć w niemowlęctwie lub dopiero w wieku szkolnym – wówczas to nauczyciele często zwracają uwagę rodziców na nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Są to m.in. trudności z piciem, żuciem i przełykaniem, niechęć do wykonywania czynności higienicznych, problemy z utrzymaniem równowagi, kłopoty z czytaniem i pisaniem.
Im szybciej wdrożona zostanie terapia, tym większe szanse dziecka na osiągnięcie sprawności. Prowadzona pod okiem specjalistów powinna być indywidualnie dostosowana do potrzeb pacjenta. Jej cechą wspólną jest rozwój poprzez zabawę. Polega na podejmowaniu przez dziecko różnych, przyjemnych dla niego aktywności ruchowych: huśtaniu, skakaniu. Terapeuci wykorzystują w swojej pracy takie akcesoria, jak: deskorolki, drabinki, trampoliny. Tym sposobem dostarcza się dziecku mnóstwo frajdy, ale przede wszystkim poprawia organizację jego układu nerwowego, usprawnia funkcje poznawcze, zmienia zachowania w zakresie motoryki i kontroli emocji.
Jako wsparcie procesu terapeutycznego często stosuje się kołdry obciążeniowe, które za pomocą głębokiego nacisku stymulują układ proprioceptywny, odpowiedzialny za właściwy odbiór i porządkowanie bodźców zmysłowych. Dodatkowo ograniczają impulsywne zachowania, uspokajają i wyciszają.
Może to Ci się spodoba
Czym jest zespół Tourette’a?
Zespół Tourette’a to złożone zaburzenie, które obejmuje tiki wokalne oraz ruchowe. Występuje ono u około 1% populacji, około 3-4 razy częściej u chłopców i najczęściej zaczyna się około 6-7 roku
Diagnostyka padaczki- leczenie
Diagnostyka padaczki, poza szczegółowym wywiadem, obejmować może także szereg różnego rodzaju badań. Poniżej kilka słów na temat każdego z nich. Badania laboratoryjne Diagnozując padaczkę, niezbędne będzie wykonanie zarówno podstawowych, jak
Co warto wiedzieć o Zespole Tourette’a?
W powszechnej świadomości funkcjonuje kilka niesłusznych przekonań na temat Zespołu Tourette’a, które utrudniają społeczną akceptację chorych. Zdemaskujemy kilka z nich. Fałszywe twierdzenia dotyczące tego zaburzenia wynikają z bardzo małej wiedzy
Rynek robotów chirurgicznych w Polsce notuje prawie 50-proc. wzrost. W ciągu pięciu lat osiągnie wartość ok. 1 mld zł
Robotyka chirurgiczna w Polsce rozwija się w Polsce znacznie szybciej niż na rynkach zachodnich i tak też może być w kolejnych latach – wynika z raportu Upper Finance i Polskiej Federacji Szpitali. Polskie placówki nadrabiają kilkuletnie
Osoby z niepełnosprawnością ruchową mogą być samodzielne, aktywne zawodowo i społecznie. Warunkiem jest dostęp do optymalnego leczenia
Pacjenci z chorobami neurologicznymi, typu stwardnienie rozsiane (SM) czy rdzeniowy zanik mięśni (SMA), są w wielu przypadkach dotknięci znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności ruchowej, która często ogranicza ich codzienne funkcjonowanie. W wielu
Dlaczego warto stosować kołdrę obciążeniową w Zespole Tourette’a?
Mówi się, że objawy Zespołu Tourette’a samoistnie zanikają w okolicach 25-28 roku życia. Jeśli utrzymają się dłużej, będą najprawdopodobniej towarzyszyć choremu do końca życia. Najważniejszymi symptomami choroby są mimowolne tiki
Tzw. drzemka mocy może pobudzić mózg do działania. Pod warunkiem że potrwa ok. 20 minut
Power nap to krótka drzemka w ciągu dnia, której celem jest zapewnienie zastrzyku energii na kolejne kilka godzin. Trzeba jednak pilnować tego, żeby nie była ona dłuższa niż 30 minut, bo jak
Zaburzenia lękowe przy padaczce
Choć padaczka nie jest chorobą psychiczną, towarzyszą jej pewnego rodzaju zaburzenia psychiczne koniecznie konsultacji lekarskiej. Do najczęściej spotykanych należą: zaburzenia lękowe, psychozy, nadmierna impulsywność, ale też zaburzenia uwagi czy zachowania
Bezsenność determinuje jakość życia- jak się jej pozbyć?
Brak snu jest niebezpieczniejszy dla człowieka niż brak przyjmowania pożywienia. Typowo neurologiczne zaburzenia pojawią się bardzo szybko, sprawiając, że rzeczywistość dookoła będzie niemożliwa do zniesienia, a typowe czynności, które nigdy
Kołdra obciążeniowa w terapii zaburzeń integracji sensorycznej
Zaburzenia integracji sensorycznej polegają na niewłaściwej organizacji bodźców sensorycznych, docierających do mózgu poprzez zmysły. Uniemożliwia to prawidłową reakcję na wrażenia płynące z otoczenia. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się nadwrażliwością
Neurastenia – czym jest i jak się objawia?
Neurastenia jest jednostką zaliczaną do grupy zaburzeń nerwicowych. Większość źródeł za jej twórcę uznaje neurologa – George’a Bearda. Choroba ta jest nieco kontrowersyjna – widnieje na liście jednostek chorobowych w
Diagnostyka padaczki
Postęp w dziedzinie medycyny umożliwia coraz sprawniejszą diagnostykę neurologiczną. W przypadku padaczki, kluczowe jest zebranie szczegółowego wywiadu. Jak wygląda tego typu wizyta? Neurolog powinien zebrać wywiad chorobowy nie tylko od
Pierwsza pomoc w napadzie padaczkowym
Wystąpienie napadu padaczkowego jest związane z zachodzącymi w mózgu nieprawidłowymi wyładowaniami bioelektrycznymi. Objawy i przebieg napadów mogą być różnorodne. Przykładowo w jednej grupie chorych będzie to wystąpienie klasycznych drgawek lub
Gadatliwość. Czy to symptom ADHD?
Dzieci z ADHD są nadmiernie ruchliwe. Zazwyczaj silnie reagują emocjonalnie, co jest zachowaniem niewspółmiernym do danej sytuacji. Cechą charakterystyczną dla ADHD jest też przesadna gadatliwość. Dzięki temu, że wiemy o
Rola kołdry obciążeniowej w terapii ADHD
Objawy ADHD zauważa się zazwyczaj u dzieci w wieku szkolnym. Nauczyciele zwracają uwagę na odmienne zachowanie dziecka w porównaniu z jego rówieśnikami, przede wszystkim nadpobudliwość i problemy z koncentracją. ADHD
2 komentarze
Malwa
06 grudnia, 12:21Kamila
09 grudnia, 21:06